Om oss

Fellesforbundet, Avd. 003, Agder Fagforening ble stiftet 1. juli 2006 og ble til etter en sammenslåing av tre avdelinger (Avd. 003 Birkeland & Omegn Fagforening, Avd. 038 Kr.sand & Omegn Fagforening og Avd. 726 Kr.sand Bygningsarbeiderforening).

Selv om vi er en relativt ung fagforening, har vi en lang historie, med røtter tilbake til Marcus Thrane og hans arbeiderforeninger stiftet i 1849. Kristiansand Arbeiderforening er den eneste av disse foreningene som fortsatt eksisterer. Den eldste fagforeningen som nå er en del av vår avdeling, så langt vi har oversikt over, er Kristiansand Malerforening fra 1888. Vi mangler en del historie, så dersom noen har informasjon/dokumentasjon på tidlige fagforeninger i Kristiansand innen bygg/håndtverk, bekledning, jern og metall eller grafisk, send oss gjerne noen ord på epost vidar.andersen@fellesforbundet.org.

1. januar 2016 ble ytterligere en avdeling, 106, Flekkefjord og Kvinesdal Fagforening slått sammen med avdeling 3, og i april 2019 ble medlemmene fra tidligere Grafisk i området overført til oss. 1. januar 2020 ble også avdeling 82 Søgne Jern & Metall en del av Agder Fagforening.

Avdelingen har p.t. ca. 2.300 yrkesaktive medlemmer innenfor områdene verksted, byggfag, byggeindustri, grafisk, teko, glass, asfalt, jordbruk og gartneri, havbruk, bil, VTA, AMB og hotell og restaurant. Avdelingen har kontor i Kristiansand og Flekkefjord, og organiserer følgende kommuner: Kristiansand, Vennesla, Audnedal, Lillesand, Birkenes, Iveland, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle, Sirdal, Flekkefjord og Kvinesdal.